Translate

Sivun näyttöjä yhteensä

02/16/2015

Blogimme ylitti eilen 10 000 katselukerran rajapyykin. Kiitos teille kaikille lukijoille!

Eilisen pitkäksi venyneen matkapäivän jälkeen otimme tänään vähän rennommin. Aamutoimista selvittyämme tyttäret peuhasivat leikkipuistossa ja hotellin lämmitetyssä ulkoaltaassa. Minä puolestani tein hieman töitä tietokoneella hotellihuoneessamme. Iltapäivällä ajoimme puolen tunnin matkan DisneyWorld Resortin alueelta Orlandon kaupungin keskustaan, sillä laatuunsa nähden ylihintaisen aamiaisen jälkeen emme halunneet laittaa rahaa hotelliravintolamme lounaaseen.
Tyttäret leikkipuistossa

Hotellin sisäpihan valtava lasikuituinen tanssijahahmo

Aku ja Iines

Tyttäret ja yksi sadastayhdestä dalmatialaisesta

Orlandon keskusta oli yllättävän hiljainen ottaen huomioon, että kyseessä on yksi Yhdysvaltain suosituimmista matkailukaupungeista. Ilmeisesti Disney ja muu suuret toimijat ovan onnistuneet hyvin tavoitteessaan pitää turistit tuhlaamassa rahojaan kaupungin laidalla varta vasten siihen tarkoitukseen rakennetuissa viihdekomplekseissa ja niiden yhteyteen rakennetuissa hotelleissa. Keskustan reissu kuitenkin kannatti sillä saimme sopuhintaan ihan maukasta meksikolaisruokaa lyhyen kävelykadunpätkän varrella sijainneessa terassiravintolassa.
Terassilla Orlandon keskustassa
Matkalla takaisin hotellille pysähdyimme Marshalls-alennusmyymälässä hankkimassa vielä yhden pienen lentolaukun Suomen paluulentomme matkatavaroille sekä ostimme automarketista ruokaa parin seuraavan päivän aamiaistarpeiksi. Ennen hotellille paluuta kävimme vielä ihmettelemässä parin tunnin ajan Downtown Disney -aluetta, joka on 1970-luvun lopussa tyhjästä luotu ja myöhemmin laajennettu autoton (autot jätettiin suureen parkkitaloon) kävelyalue, jossa sijaitsee mm. myymälöitä, ravintoloita, elokuvateatteri sekä nykysirkusryhmä Cirque du Soleil:n pysyvä areena, jossa he ovat esittäneet samaa La Nouba-esitystään todennäköisesti jo noin 8000 kertaa (Wikipedian mukaan 7000 esityskertaa tuli täyteen vuonna 2013).
Ilmapallo Disney Downtownin taivaalla

Maailman suurimma Disney-myymälän hyllyjä

Tavallaan Disney oli omalla Downtownillaan onnistunut siinä, missä miltei kaikki oikeat amerikkalaiskaupungit ovat epäonnistuneet eli luomaan kävellen liikkumiseen perustuvan kaupunkikeskustan, joka kerää paikalle suuren joukon ihmisiä kuljeskelemaan, kuuntelemaan katumuusikoita, istuskelemaan terassiravintolassa ja kiertelemään kaupoissa.